بررسی رابطه ی میان هوش هیجانی و افسردگی دانشجویان 18 تا 30 ساله قیمت: 45000 تومان هوش هیجانی با متغیرهایی چون خودآگاهی1، افسردگی، اضطراب و عزت نفس و استرس ادارک شده نیز رابطه دارد. بین هوش هیجانی و افسردگی، اضطراب و استرس ادراک شده همبستگی معکوس وجود دارد. (سالووی 1995) بعضی نظریه ها افسردگی را ناشی از ادراک پیامد ناگوار یک رویداد به صورت خاص می دانند (بک 1967، مگنس2 بالبی 1969 به نقل از حیدری) در صورتی که دیگران معتقدند افسردگی با ناتوانی در قابلیت کنترل ادراک شده ارتباط دارد(بیبرینگ31953، سلیگین 1975 به نقل از عبدالملکی). اگر افسردگی را به مثابه ی یک علامت در نظر بگیریم در این صورت افسردگی عبارت است از یک تغییر یا انحراف از حالت طبیعی خلق به صورت اندوه، حال اندوه بر حسب اینکه شدت یا مدت آن از حد متعارف تجاوز کند و یا بر حسب شرایطی خاص می تواند جنبه ی بیمارگونه به خود بگیرد.(کلایتون پارت4 1995 به نقل از عبدالملکی). افسردگی اختلالی است که خصوصیت اول و عمده آن تغییر خلق است و شامل یک احساس غمگینی است که از یک ناامیدی خفیف تا احساس یأس شدید ممکن است نوسان داشته باشد. این تغییر نسبتاً ثابت و برای روزها، هفته ها، ماه ها و یا سال ها ادامه دارد. همراه با این تغییر خلق تغییرات شخصی در رفتار، نگرش،تفکر، کارایی اعمال فیزیولوژیک وجود دارد. (هیلگارد و همکاران، ترجمه براهنی 1375). با توجه به مطالب ذکر شده این پژوهش سعی دارد که رابطه ی بین هوش هیجانی و افسردگی را در بزرگسالان دانشجو با دامنه ی سنی 30-18 مورد بررسی قرار دهد.
|